Att prova på att programmera

Skärmbild (16)Skärmbild (2)

Nästa uppgiften som vi skulle göra i kursen, handlade om att testa själv att programmera. Detta skulle vi göra med hjälp av en webbsida (https://studio.code.org/courses). Vi fick uppgiften att gå igenom Kurs 2 som innehöll 19 uppgifter. Jag tänkte dela med mig en del av uppgifterna och ger er en liten inblick i det jag har fastnat för under uppgiftens gång. 

I nästa bilden visas en uppgift där jag skulle rita högre benet på streckgubben. I stora drag tyckte jag att alla uppgifterna var roligt att göra och det gick rätt så bra för mig med. Men när det gällde att rita, dvs programmera penna så att den har rätt vinkel och att den går framåt ett visst antal ”pixlar” (steg), då behövde jag testa mig fram till rätt svar. Här tycker jag att det är helt okej att göra fel och sedan testar sig fram till det rätta svaret. Programmering handlar om att bryta ner helheten i små steg och att tänka så enkelt så möjligt. 

Screenshot_20180912-055336

Sedan fanns det även andra ritningsuppgifter där man skulle en ”slinga” dvs att pennan skulle upprepa en viss instruktion eller flera. Jag behövde programmera pennan hur många gånger den ska upprepa en och samma sak samt har kunskap om hur det ska ritas. 

Skärmbild (11)

I andra uppgifter behövde jag träna på att göra sådana slingor så att biet skulle få nektar. Här var det även möjligt att göra en slinga i en slinga. 

Screenshot_20180911-175907

Når man har kommit längre i uppgifterna, så kunde man även skapa ett spel. Detta spelet, tror jag, känner de flesta igen. Och här tänkte jag hur enkelt det egentligen är med denna form av tekniken. Och även för äldre barnen som går igenom de uppgifter är det nog en fantastisk sak och att man har möjlighet att skapa någonting på riktigt som man kan dela med sina vänner på de sociala medier. 

image

7

Sista bilden visar på en video som handlar om våra digitala fotspår på nätet. Den har jag fastnat för mest, för det är väldigt viktigt för mig hur vi beter oss på nätet. Videon handlar bland annat om att man ska använda sitt huvud och hjärtat för att tänka online. Detta innebär för mig att man i viss mån ska vara kritisk och försiktigt när det gäller att lämna ut sina personliga uppgifter, såsom t.ex. sitt namn.

Sedan tar den också upp att en del personer visas som väldigt modiga på nätet och beter sig väldigt elak på de sociala medier. Videon trycker på att man ska tänka med sitt hjärtat och visar respekt och medkänsla.

Jag tycker om den här filmen och jag tycker att vi behöver reflektera mer kring beteende på nätet. Och därför vill jag bjuda in er, vad ni tycker kring det här området. Ni kan titta på hela videon. Jag sätter länken under bilden.  

 

Slutsats

Jag upplevde uppgifterna som väldigt givande. Inför varje uppgift fick man ser en liten filmsnutt om vad som kommer förväntas. På det sättet kände jag mig inte vilse utan jag kände mig väl omhändertagande att de verkligen gick igenom allting steg för steg så att jag till sluta också tänkte i små stegen. Att göra de uppgifterna själv upplever jag som mycket viktigt, dvs att testa själv sitt kunnande. I bland annat ritningsuppgifterna behövde jag få ett annat perspektiv, när jag skulle bestämma grader respektive vinklar och testade mig fram. 

I vissa instruktionsvideon har de dragit programmering i relation till andra områdena än det digitala. Ett område var inom gymnastiken. De planera också stegen för att utföra en viss rad rörelse. Här behöver man också felsöka när man inte lyckas med sina steg såsom att flippa bakåt. Här kan jag också se relation till förskolan, där barnen dansar. I boken ”Programmering i förskolan : utveckla digital kompetens” av Karin Sönnerås visas också andra exempel på programmering utanför det digitala. Här har barnen ”programmerat” danssteg.

Jag tycker att detta var en rolig och givande uppgift, där jag medveten ser allting steg för steg för att sedan kunna se och förstå helheten. Och det gör inget att göra fel då och då och testar sig fram. Man kan tänka fel, men man ska tänka själv. 

 

Lämna en kommentar

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång